Газрын тос нэрэх үйлдвэр гэх ҮЛГЭРТ ИТГЭСЭЭР БАЙХ УУ!

Автор | Zindaa.mn
2023 оны 11 сарын 27

Монгол Улс Газрын тос нэрэх үйлдвэртэй болж, хямд үнэтэй шатахуун, түлш хэрэглэх тухай мөрөөдлөөсөө салах хэрэгтэй. Тэгээд өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний суурь үнэ болж явдаг шатахуун, түлшний үнэ буурснаар амьдралын зардал багасна гэх үлгэрээ ч орхих цаг нь болсон. Харин айсуй 2024 оны сонгуулийн өмнөхөн Дорноговь аймгийн Алтанширээ суманд баригдаж байгаа Газрын тосны үйлдвэрийн талбайд ямар нэгэн "ажиллагаа" өрнөх болов уу. Магадгүй нефть дамжуулах 600 километр хоолойн шавийг тавьж болох юм. Зөвхөн шав шүү. Эсвэл дулаалгатай автомашинаар түүхий нефть нэг удаа зөөвөрлөн авчирч, олон нийтэд нефть нэрж үзүүлж ч магад. Тэгээд хэн нэгэн иргэний автомашины банкыг дүүргэх зэрэг “ажиллагаа” өрнөж болох юм. Арай ч амжихгүй юм болов уу. Ийм л шоу болно. Өөр ямар ч арга байхгүй.

 

ИТГЭХЭЭС Ч АРГАГҮЙ ҮЛГЭР

 

Өдгөө ажил нь эхлээд зургаан оны нүүр үзэж буй Газрын тос нэрэх үйлдвэрийг хэзээ ашиглалтад орж, хэзээ хямд үнэтэй шатахуун хэрэглэх вэ гэсэн хүлээлт иргэдийн дунд байсаар байна. Эрхэм дээдсүүдийн зохиож өгсөн “Газрын тос нэрэх үйлдвэр” гэсэн үлгэрт итгэхээс өөр аргагүй. Сайншандаас зүүн хойш Газрын тос нэрэх үйлдвэр рүү авто болон төмөр зам татаж, зөрлөгөө хүртэл барьчихсан. Үйлдвэрийн ажил ид дундаа “оволзож” байна. Хүн харахад шүү дээ. Үүний зэрэгцээ Сайншандад үйлдвэрийн ажилчдын байр барьчихсан гэхээр эгэл ардууд итгэхгүй яах юм. Гэтэл энэ үйлдвэрийн төсөлд нэмэлт хөрөнгө оруулалт шаардлагатай болж ажил гацсан. Хөрөнгө оруулалт байгаад ч түүхий эдээ ч хангаж чадахгүй. Усны хангамж муу, түүхий эдээ импортоор авснаар алдагдалд орно гээд дурдаад байвал олон шалтгаан бий. За яахав, үйлдвэрийг барьж дууслаа гэж бодъё. Хэрэгцээ шаардлага гарвал богино хугацааны настай үйлдвэр нээлтээ хийж эрхэм дээдсүүд тууз хайчлах байх. Газрын тосны үйлдвэрийн ойролцоох аймгууд, ялангуяа дорноговьчууд зах зээлийн үнээс хямд шатахуун түлшээр банк саваа дүүргээд багахан хугацаанд хөл хөөр болно. Энэ байдал удаан үргэлжлэхгүй. Яагаад гэдгийг дор тайлбарлахаар зэхлээ.

 

УСНЫ НӨӨЦ НЬ ДИЙЛЭХГҮЙ

 

Монгол Улсад  Газрын тос нэрэх үйлдвэрийн шавийг хориод жилийн өмнөөс олон удаа тавьсан байдаг ч хэрэгжиж бий болсон нь үгүй. Ийнхүү удаа дараа шав тавьж, энд тэнд байгуулна гэж байх үеэр Японы “Жетро” байгууллага говийн бүсэд усны нөөц байхгүй. Говийн бүс рүү усны хоолой татах нь эдийн засаг, байгаль орчин, технологийн хувьд боломжгүй гэдгийг батлан, албан ёсны дүгнэлт тайлан хийсэн юм билээ. Мөн 2010 онд Дэлхийн банкнаас говийн гурван аймгийн усны нөөцийн талаар томоохон судалгаа хийж, говьд том хэмжээний аж үйлдвэр байгуулах боломжгүй гэсэн дүгнэлт гаргасан аж. Үүнээс гадна 2012 онд Нидерландын вант улсын санхүүжилтээр Монгол Улсад бүх усны нөөцийн талаар томоохон цогц судалгаа явуулахад мөн л говьд усны нөөц байхгүй гэсэн дүгнэлтэд хүрсэн. Говийн хамгийн их устай газар нэг км.кв нутаг дэвсгэрт усны нөөц секундэд нэг литрээс илүү гардаггүй байна. Гэтэл газрын тос боловсруулах үйлдвэрт секундэд 100 литр ус хэрэгтэй. Говьд тэр хэмжээний усан хангамж байхгүй гэдгийг бүрэн нотлосон хэрэг л дээ. Гэтэл дэлхийн хэмжээний судалгааны байгууллагууд дүгнэлт гаргаж өгөөд байхад зөрүүдэлсэн нь бидний мэргэжилтнүүдийнхээ үгийг тоодоггүй. Аливаа зүйлд зөвхөн улс төрийн талаасаа ханддагт байгаа юм.

 

НЕФТИЙН НӨӨЦ БАЙХГҮЙ

 

Одоогийн байдлаар Монгол Улсад Дорнодын Тамсагбулаг, Дорноговийн Зүүнбаян гэх газруудад хятадууд нефтийн олборлолт явуулж байгаа. Тэгвэл Тамсагбулагт олборлож байгаа тос бол Хятадын компанийн тос. Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээгээр манай улс ердөө 24 хувийг эзэмшдэг. Хятадын тал газрын тосоо манай улсад нийлүүлэхгүй гэсэн байтал манай улс бид авчихна гэж ярьсан тал бий. Хэрэв ингэхдээ тулвал импортоор шатахуун түлш авч байгаатай ажил зүйл болно. Нэгэнт гэрээгээр олон жил олборлолт явуулж байгаа хятадын компаниас тос авахдаа тулвал бид дэлхийн зах зээлийн үнээр авахаас өөр аргагүй.

Тамсагбулагт 2020 оны байдлаар 600 мянган тонн газрын тос олборлож, 2015 онд 1.1 саяыг олборлосноор оргилдоо хүрч байв. Тэгвэл 2017 онд 800 мянган тонн, 2019 онд 600 мянган тонныг олборлосон байна. Өөрөөр хэлбэл, Тамсагбулагийн газрын тосны нөөц шавхагдсан гэдгийг хэлж байна. Монгол Улс нийт 330 орчим сая тонн нефтийн нөөцтэй ч үүний 132 сая тонныг ашиглах боломжтой аж. Тэгвэл өдгөө Дорноговь аймгийн Зүүнбаянд хятадууд олборлолт хийдэг. Тус газарт 1950-иад оны үед Газрын тосны үйлдвэр байгуулан ажиллаж байгаад нөөцөө буруу тооцсон учраас цаашид ажиллах боломжгүй болсон гэдэг. Баримтаас харахад Зүүнбаянгийн ордоос олборлох нефть 1956 оноос эрс буурснаас шалтгаалан нефть боловсруулах заводыг түүхий эдээр хангахын тулд 1957 оноос ЗХУ-аас нефть импортоор авах болсон аж. Тухайн онд 15.000 тонныг импортолж байсан бол энэ хэмжээ жилээс жилд өссөөр, 1968 онд 52.000 тонн, 1969 онд 50.000 тонн болсон гэдэг. Мөнхүү 1962, 1964, 1965, 1968 онуудад алдагдалтай ажилласан нь үйлдвэрт саатал гарч, зардал ихэссэнээс болон гүйлгээний татварын хувь хэмжээг үндэслэл муутай тогтоож байсантай холбоотой байжээ. Нефть олборлолтын хэмжээ буурснаас нефтийн өөрийн өртөг өссөн. Тухайлбал: 1960 онд нэг тонн нефтийн өөрийн өртөг 211,73 төгрөг байсан бол 1968 онд 601,72 төгрөг болсон гэх зэрэг гашуун туршлага байхад чухам яах гэж Газрын тос нэрэх үйлдвэр байгуулна хэмээн хөл хөөрцөг болсон бэ гэхээр аанай л улс төр. Одоо ямар ч аргагүй байдалд байгаа учраас эрхэм дээдэс маань дотоодоос 50 хувийг олборлоод гаднаас 50 хувийн түүхий эдээ авна гэнэ. Энэ нь импортоор шатахуун түлш авч байгаатай адил зүйл болно.

Мөн 2014 онд Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөл “Зөвхөн дотооддоо олборлож байгаа газрын тосыг ашигла” гэсэн зөвлөмж гаргасан. Гэтэл манай улсад тийм хэмжээний нөөц байхгүйг дээрх баримтаас та бүхэн харж байна. 

НЕФТЬ ДАМЖУУЛАХ ХООЛОЙ БАЙГУУЛАХ НЬ ҮЙЛДВЭРИЙНХЭЭ ЗАРДЛААС ХОЁР ДАХИН ИЛҮҮ ҮНЭТЭЙ

Газрын тосны үйлдвэртэй болчихлоо, нефтиэ хаанаас авах вэ гэх асуудал зүй ёсоор урган гарна биз дээ. Эрхэм дээдэс маань нэг хэсэг дулаалгатай галт тэргээр Дорнодоос зөөх тухай ярьж үзэв. Нефть нь зүгээр түүхий нүүрс биш учраас  халуун хүйтний тодорхой хэмд тээвэрлэх ёстой. Гэтэл Чойбалсан Сайншандын дунд төмөр зам ч байхгүй. Төмөр зам барих гээд далан шороо овоолж босгоод арван жил хэрэлддэг хүмүүст энэ тухай санахын ч гарз гэдгээ өөрсдөө сайн мэдэж байгаа. Сүүлийн олон жил төмөр зам барилаа гээд тууз хайчлаад байсан. Нэгийг нь ч ашиглаагүй. Ашиглах боломж ч хомс. Татвар төлөгчдийн мөнгийг үрэн таран хийсэн энэхүү төсөл одоо ч зарлага гаргасаар байна. Эрхэм дээдэс маань урьд өмнөх төмөр замууд нь худлаа болсон учраас төмөр замаар нефть зөөх асуудлаа хойш тавьж, газрын тосоо хоолойгоор авчихна гэх үлгэр босгож ирж байна. Гэтэл мэргэжилтнүүдийн тооцож байгаагаар газрын тос дамжуулах хоолой байгуулах нь үйлдвэрээсээ илүү буюу 1.4-1.7 тэрбум ам.долларын үнэтэй. Бага хэмжээний газрын тос үйлдвэрлэхэд ийм үнэтэй хоолой байгуулах нь үр ашиггүй. Энэ хоолой ашиглалтад орсон ч 10 жилийн дараа нөөц нь шавхагдаж, маш үнэтэй төмрийн хог газар булагдаж хаягдана гэдгийг мэргэжилтнүүд анхааруулж байсан. Энэ бол одоогоос гурван жилийн өмнөх тооцоолол. Тэгэхээр одоо энэ өртөг хоёр тэрбум ам.доллар лав давсан. Ингэхээр Газрын тос нэрэх үйлдвэр үр ашиг олох нь бүү хэл үйлдвэрлэлийн зардлаа дийлэхээ больж дампуурна. Эцэст нь Монгол Улсын гадаад өр нэмснээр дуусгавар болох нь тодорхой гэдгийг ч хэлж байв.

ГАЗРЫН ТОС НЭРЭХ ҮЙЛДВЭРИЙН ШАВИЙГ МӨН Ч ОЛОН ТАВЬСАН ДАА

Энд би өөрөө дур мэдэн бичсэн хэрэг биш. Эрдэмтэн судлаачдын гаргасан дүгнэлт, судалгаа гэдгийг ойлгоорой. Харин миний мэдэхээр анх 2005 онд газрын тос байгуулах үйлдвэрийг Дархан-Уул аймагт байгуулахаар ажил нь гарааны зурхай дээрээс хөдөлж байв. Үүнээс хойш 2007 онд “Оюуны-Ундраа”-гийн С.Отгонбаяр Налайх орчимд Газрын тосны үйлдвэр байгуулна хэмээн сонгуулийнхаа пиар болгов. Мөн “Сод Монгол”-ын Ц.Анандбазар 2012 онд Сайншандын төвөөс баруун хойно Газрын тос нэрэх үйлдвэр байгуулахаар шав тавьсан. Аанай л сонгууль угтсан ажиллагаа байсан.

Эдгээрийн аль алинд нь Төрөөс шийдвэр гарчихсан зүйл биш гэлээ ч ард түмэн хөл хөөрцөг болж байсан даа. Харин Төрөөс 2014 онд Говьсүмбэрт, дараа нь Зүүнбаянд, 2015 онд Бор-Өндөрт, 2016 онд Сайншандад, 2018 оноос Дорноговь аймгийн Алтанширээ сумын нутагт байгуулна гэсэн шийдвэр тус тус гарсан дагуу өдгөө Алтанширээ сумын нутагт Газрын тос нэрэх үйлдвэрийн ажил явагдаж байна. Гэхдээ чухам ямар учиртайг мэдэхгүй юм, Засгийн газраас 2015 онд Газрын тос боловсруулах үйлдвэрийг заавал говьд байгуулна гэсэн тогтоол шийдвэр гаргасан юм билээ.

Эх сурвалж: ӨГЛӨӨНИЙ СОНИН

 

Сэтгэгдэл ( 18 )

Сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
Итгэл(202.126.88.154) 2023 оны 11 сарын 29

Хөсрий оросын тролл чи битгий хуц

0  |  0
Х(202.55.188.104) 2023 оны 11 сарын 28

Манайхыг барих гэсээр байхад хужаа нар 20жил зөөгөөд дууслаа. Үнэнд ойрхон бодит ажил хиймээр байна .Ам үйлдэл хоёр нь нэг баймаар байна шүү

0  |  0
С.Ууганбаатар(202.55.188.38) 2023 оны 11 сарын 28

Үеийн үед нефт импортлогч нар аливаа төслийг байнга гацааж ирсэн гэж ойлгоод байгаа.

0  |  0
С.Ууганбаатар(202.55.188.38) 2023 оны 11 сарын 28

Бид эрсдэл гаргаад ч болтугай хийж үзэх л хэрэгтэй, Япон, Солонгосыг л харчих газрын тос байтугай газар нутаггүй шахуу улс импортлоод боловсруулаад Азийн бар улс болсон жишээ нүднээ илхэн байна. Монголчууд хийж чадна.

0  |  0
Уншигч(66.181.182.31) 2023 оны 11 сарын 27

Бидэнд нефтийн нөөц хангалттай байгаа ч юм билүү хэн нэгэн нь мэдэж л байгаа

0  |  0
иргэн(103.57.92.244) 2023 оны 11 сарын 27

хулгайч луйварчин төр

1  |  0
Мэргэжлийн хүн(64.119.30.83) 2023 оны 11 сарын 28

Багцаагаар тооцоход 1 км хоолойн зардал 1 сая доллар. Монгол орны өөрийн газрын тосны нөөц үйлдвэрийн түүхий эдийн хэрэгцээг 100% хангаж чадахгүй нь яг үнэн. Тосны хайгуул олборлолтоо нэмэгдүүлэх, эсвэл импортоор дутуугаа нөхөх. Үйлдвэрийг ашиглалтад өгөх хугацаа 2 удаа ч хойшилчихлоо. Энэ бол төсөл хариуцсан Д.Алтанцэцэгийн тайлбар өгөх асуудал.

1  |  0
Мэргэжлийн хүн(64.119.30.83) 2023 оны 11 сарын 27

Монгол улсын нэр төрийн баталгаа Газрын тос нэрэх үндэсний үйлдвэртэй болох ёстой. Газрын түүхий тосны олборлолтын хэмжээ жилээс жилд буураж байгаа нь үнэн боловч хамгийн гол шалтгаан нь олборлогч талын хятадууд цооног нэмэх хөрөнгө оруулалтаа сайн хийж өгөхгүй байна. Өөрөөр хэлбэл анх браьсан чигээр нь зүтгүүлээд байгаад учир оршино. Үүнд гай болж байгаа нэг зүйл бол тогтвортой байдлын гэрээ. Газрын тосыг алсын зайд тээвэрлэх хамгийн бага зардалтай тээврийн төрөл бол дамжуулах хоолойн тээвэр. Барилга угсралтын ажлын өртөг нь 480,0-аад сая доллар орчим болно.

0  |  0
Зочин(66.181.174.75) 2023 оны 11 сарын 29

Энэ хүний бичиж байгаа түмэн зөв. Үйлдвэрийг анх 1,0 тэрбум доллараар барина гэж тооцож ашигтай ажиллана гэж үзсэн. Одоо зээл болон монголоос гарах хөрөнгө нийлээд 2,3 тэрбум доллар болохоор болсон. Үйлдвэр баригдаж 2028 онд ашиглалтанд орлоо гэхэд 30-40 жилд барьсан өртөгөө нөхөх гээд ашиггүй ажиллана. Шатахууны үнэ Орос, Хятадаас бензин дизель авсанаас үнэтэй бүтээгдэхүүн гарна, МГТБҮ -ийн ажилтан гэх ууртай нөхөр үүнийг няцаах тооцоо баримтаа тавьчихаа ч.. Чадахгүй л байхгүй юу, Улс орныг тэнэг хүмүүс ингэж л мэдэн будилаж хохироож хорлодог.

1  |  0
Иргэн(202.131.239.190) 2023 оны 11 сарын 27

Гэхдээ түүхий эдийн найдвартай хангамжаа яаж шийдсэнээ холбогдох албаныхан мэдээллээ тодорхой гаргаж тайлбалах ёстой. Тайлбар үндэслэлгүй биш, гаргалаа байгаа байх.

0  |  0
Dd(202.21.107.47) 2023 оны 11 сарын 27

Herlen go I tusliig heregjuulehed lusnii meets hangalttai bus uu? Orosiig Baga aglaval tuuhii next ugch. Ch magadguiKadirov bol Er ni ugne shuu

0  |  0
МГТБҮ -ийн ажилтан (64.119.29.63) 2023 оны 11 сарын 29

Үүнийг бичсэн хүн та эхлээд энэ үйлдвэр дээр ирээд танилцаад, БОДИТ БАЙДЛЫГ АЛТАН ШИРЭЭД ҮЙЛДВЭРИЙН ТАЛБАЙ ДЭЭР АЖЛААД НҮДЭЭРЭЭ ХАРААД бичих хэрэгтэй ...........Харин ч үйлдвэрийг бүтээн байгуулж буй Энэтхэг, Монгол, Хятад болон бусад орны мэргэжилтнүүд амаараа биш бие сэтгэлээрээ зүтгэж байгаа болно....... Ийм худлаа мэдээлэл тараахаа зогсооно уу ..... АРД ТҮМЭН ИЙМ ХУДЛАА МЭДЭЭЛЭЛД ИТГЭХЭЭ БОЛЬСОН ДОО ........\n

5  |  1
Эгэл(103.57.93.253) 2023 оны 11 сарын 27

Хэний судалгаа,хэдэн онд гарсан дүгнэлт гэдгээ дурдахгүй байгаа чинь чиний үлгэр гэдгийг баталж байна.Монгол улс өөрийн үйлдвэртэй болох ёстой

0  |  0
Зочин(64.119.29.63) 2023 оны 11 сарын 27

С.Ууганбаяраа! ”Энд би өөрөө дур мэдэн бичсэн хэрэг биш. Эрдэмтэн судлаачдын гаргасан дүгнэлт, судалгаа гэдгийг ойлгоорой.” гэж бичсэн байна! хэний дүгнэлт сулагаа нэр усыг нь меншион хийвэл сайн байна шүү! худлаа ор үндэсгүй юм захиалгатай гэж ойлгож байна!

1  |  0
Зочин (64.119.29.63) 2023 оны 11 сарын 29

Энэтхэг улс 23 газрын тосны үйлдвэртэй. дэлхийд энэ салбартаа тэргүүлэгч орнуудын нэг. монголд харин ч энэ салбарын суурийг тавихаар ажиллаж бгаа нь сайшаалтай юм шүү

3  |  2
Зочин (64.119.29.63) 2023 оны 11 сарын 27

шавыг гэж бичнэ шүү дээ. наад захын зөв бичгийн мэдлэг бна уу? \nМУ ямар ч үнээр хамаагүй Газрын тосны үйлдвэртэй болох ёстой юм л даа. Үйлдвэртэй болчих вий гэсэн айдас гадна талд бий. тэгэх тусам нь монголчууд өөрсдөө эвтэй байж, эдийн засгийн тусгаар тогтнолын нэг багана болсон үйлдвэртэй болох ёстой юм шүү дээ. сэтгүүлчид минь жаахан алсын хараатай байж сурмаар юм. ганц нэг үеэ өнгөрөөсөн хөгшин хүмүүсийн үгүйсгэсэн, буруутгасан хүмүүсийн үгээр л ийм юм бичих юм даа. \n

1  |  0
Коффи Аннан(66.181.183.56) 2023 оны 11 сарын 29

Энэтхэгүүдээр ГТБҮ бариулдаг тэнэгүүдийг олоод ир гэвэл ганцхан Хүрэлсүх шүү. Хятадын компани Саудын Арабын компани тай консерциумыг хүлээж аваагүй ховорхон тэнэг хүмүүс шүү. Хүрэлсүх том ялтай хүн

1  |  1
ХУДАЛ МЭДЭЭЛЭЛ БАЙНА(103.111.68.3) 2023 оны 11 сарын 29

ЯАХ САНААТАЙ ИЙМ ЮМ БИЧДЭГ ЮМ МОНГОЛЧУУД ДАНГААРАА ХИЙСЭН БОЛ ХАРДАЖ БИЧИХ БАЙХ Л ДАА. ГЭТЭЛ ҮҮНИЙГ ЭНЭТХЭГЧҮҮД БАРЬЖ ТЭД САНХҮҮЖҮҮЛЖ БАЙГАА ШҮҮ ДЭЭ. ЗУРАГ ТӨСВӨӨ ТЭД ХИЙЖ ЭНЭТХЭГ ИНЖЕНЕРҮҮД БАРЬЖ БАЙГАА ХАРЖ Л БАЙЯ ДАА ХАРТАЙ МОНГОЛЧУУД МИНЬ

4  |  1
Top